Substantiv
Parte de vorbire care denumeşte obiecte în sens
larg, şi anume: fiinţe (băiat, inginer,
student, urs, veveriţă), lucruri
(carte, casă, floare, scară, tren),
plante (morcov, salcie, stejar),
fenomene sociale şi naturale (răscoală,
burniţă, ger, vânt, uragan), acţiuni (ardere,
mişcare, salt), relaţii (apartenenţă, subordonare, posesie),
stări (bucurie, indiferenţă, tristeţe), însuşiri (albeaţă, bunătate,
consecvenţă) etc.
Substantivul se identifică, de obicei, cu ajutorul
întrebărilor: cine este acesta / aceasta?
; ce este acesta / aceasta?
Din punct de vedere morfologic, substantivele sunt
cuvinte flexibile. Ele se declină, adică îşi schimbă forma după număr (băiat – băieţi), caz (băiatul, al băiatului, băiatului, pe băiat,
băiete!) şi determinare (un băiat –
băiatul, nişte băieţi – băieţii). Astfel, sistemul flexionar al
substantivului include: ● forma-tip (pentru majoritatea substantivelor este
forma de nominativ–acuzativ, singular nearticulat; substantivul cu această
formă este înregistrat în dicţionare); ● formele flexionare care servesc la
exprimarea categoriilor de număr, caz, determinare. Numărul maxim de forme pe
care ar putea să le aibă un substantiv este de 18. În realitate, numărul lor
este mult mai mic. Cauzele pot fi atât de ordin formal (multe dintre formele
flexionare ale substantivului coincid, sunt omonime), cât şi de ordin semantic
(un număr mare de substantive sunt defective; ele nu pot exprima anumite
categorii gramaticale din cauza semnificaţiei lor; de cele mai multe ori,
substantivele sunt defective de număr, fiind lipsite de posibilitatea de a
marca opoziţia singular / plural: curaj (numai
la sg.), miere (numai la sg.), vapori (numai la pl.), Prut (numai la sg.), Alpi (numai la pl.).
Din punct de vedere sintactic, substantivul este o
clasă polifuncţională. În enunţ, el poate îndeplini practic toate funcţiile
sintactice. Primare pentru substantiv se consideră a fi însă cele de subiect (Răsare soarele.), complement direct (Copii culeg flori.) şi complement
indirect (Bunicul i-a adus nepotului un
cadou.). Funcţiile sintactice secundare, nespecifice în care poate apărea
substantivul sunt: atribut (lumina lunii),
nume predicativ (El este profesor.),
element predicativ suplimentar (A fost
ales deputat.) şi complement circumstanţial (Turiştii s-au apropiat de râu.).
La nivelul expresiei, funcţiile sintactice ale
substantivului sunt marcate ● prin acord, ● prin forma sa cazuală, ● cu
ajutorul prepoziţiilor şi, foarte rar, ● prin topică. Substantivul se acordă cu
predicatul când este folosit cu funcţia de subiect (Trenul pleacă din gară. Merele sunt coapte). Celelalte trei
modalităţi de realizare a funcţiilor sintactice se întâlnesc în cazul
funcţiilor de atribut şi complement direct, indirect, circumstanţial.
În plan sintactic, substantivele se caracterizează
prin faptul că pot primi un determinativ de tip adjectival cu care, de obicei,
se acordă în gen, număr şi caz (băiat
înalt, băiatul acesta, băiatul cel mic al său). În enunţ, substantivul
poate fi substituit printr-un pronume: Elevul
a întârziat. → El a întârziat.
Clasificarea substantivelor se face în funcţie de
mai multe criterii. După formă, substantivele sunt clasificate în primul rând
pe baza criteriului flexionar. În funcţie de acest criteriu, toate
substantivele se împart în trei clase flexionare, numite genuri: masculin (un băiat, un munte), feminin (o fată, o floare), neutru (un televizor, un teatru). Această
clasificare are importante consecinţe pentru declinarea substantivelor, adică
pentru modificarea lor după număr, caz şi determinare. Substantivele din cadrul
fiecărei dintre aceste subclase îşi schimbă forma după acelaşi model flexionar
şi prezintă aceleaşi omonimii formale. Genul substantivului este, de asemenea,
important pentru comportamentul lui sintactic. Adjectivul reia informaţia de gen
a substantivului pe care îl determină (o
casă nouă, nişte copaci înalţi).
După formă, se disting: ● substantive simple şi ●
substantive compuse. Substantivele simple au aspectul unui singur cuvânt, al
unei singure unităţi lexicale. Structura acestor substantive conţine o singură
temă. Acestea sunt cele moştenite, cele împrumutate şi cele formate prin
derivare sau prin schimbarea valorii gramaticale: casă, masă, floare, întrebare, nuc, stepă etc. Substantivele
compuse sunt alcătuite din două sau mai multe cuvinte, rădăcini ori teme: câine-lup, untdelemn, drum-de-fier,
scrumbie-de-Dunăre, argint-viu, bună-credinţă, bunăstare, bunăvoinţă,
miazănoapte, floarea-soarelui, târâie-brâu, gură-cască, zgârie-nori,
nu-mă-uita, Câmpulung, Sfarmă-Piatră etc.
După înţeles şi după anumite trăsături
lexico-gramaticale, substantivele se împart în următoarele clase: ● după sfera
noţiunilor care stau la baza lor: substantive comune / substantive proprii; ●
după natura noţiunilor care stau la baza lor: substantive concrete / substantive
abstracte; ● substantive animate / substantive inanimate; ● după capacitatea de
a intra în opoziţia de număr: substantive numărabile / substantive
nenumărabile.
Substantivele comune exprimă noţiuni cu sfera
largă. Ele denumesc obiecte făcând parte dintr-o clasă de obiecte de acelaşi
fel (om, urs, munte, stejar, casă, punte
etc.), substanţe, materii (carne, ceară,
petrol, ulei), noţiuni abstracte (înţelegere,
linişte, pace, toleranţă). Substantivele comune pot denumi atât clasa în
ansamblul ei, cât şi fiecare element al ei: Elevul
este o persoană care învaţă la şcoală. (aici elevul = toţi elevii, orice elev) şi Elevul a întârziat la ore. (unde elevul = unul dintre elevi, un anumit elev). Substantivele proprii
exprimă noţiuni particulare, cu sferă limitată. Ele denumesc obiecte
gramaticale individualizate, considerate unice în felul lor: oameni, animale,
localităţi, ţări, ape, munţi, insule, peninsule, strâmtori, golfuri, provincii,
regiuni etc. Substantivele proprii se folosesc pentru a deosebi un anumit
obiect de altele din aceeaşi categorie sau de acelaşi fel: Ion, Sadoveanu, Marte, Orhei,
Siret etc. Substantivele proprii au o singură formă, fie de singular (Mihai, Maria), fie de plural (Carpaţi). Distincţia substantiv comun /
substantiv propriu este importantă pentru ortografierea substantivelor.
Substantivele comune se scriu cu iniţială minusculă (fecior, munte, ţară). Substantivele proprii se scriu cu iniţială
majusculă (Radu, Nistru, Italia).
Substantivele concrete sunt cuvintele care denumesc
fiinţe sau lucruri, adică entităţi ce au o existenţă reală şi pe care le putem
percepe cu ajutorul organelor de simţ: cocoş,
elev, arbore, masă, piatră, şcoală etc. Substantivele abstracte sunt
cuvintele care denumesc obiecte ale gândirii, adică noţiuni ce pot fi concepute
numai cu ajutorul raţiunii: blândeţe,
claritate, dreptate, frumuseţe, inteligenţă, înţelepciune, sinceritate,
libertate etc. Unele substantive pot fi concrete cu un sens şi abstracte cu
alt sens: intrare 1. (abstract; numai
la sg.) Acţiunea de a intra. Intrarea
trenului în gară. 2. (concret; sg. / pl.) Loc pe unde se intră. Te aştept la intrare. Casa are două intrări.
Substantivele animate sunt substantivele care
denumesc fiinţe însufleţite, adică persoane şi animale: băiat, bătrân, copil, fată, prieten, tânăr, iepure, leu, veveriţă,
vultur etc. Substantivele inanimate sunt substantivele care denumesc
entităţi neînsufleţite, lucruri, substanţe, noţiuni abstracte: casă, perete, poartă, scaun, apă, fier,
miere, atenţie, memorie etc.
Substantivele numărabile denumesc obiecte discrete
(sau individuale), care pot fi numărate (caiet,
iepure, maşină, punte, râu). Substantivele
nenumărabile exprimă noţiuni care sunt incompatibile cu noţiunea de număr.
Acestea sunt substantivele abstracte (dreptate,
înţelepciune, perseverenţă, prudenţă, cinste, sete), substantivele nume de
materie (aluminiu, aur, brumă, făină,
smoală, zahăr), substantivele colective (bănet, ostăşime, studenţime, tineret, ţărănime).
Substantiv
animat / inanimat
Subcategorizare a substantivelor în funcţie de
prezenţa, respectiv, absenţa în structura
lor semantică a semului [+ Animat]. Substantivele animate denumesc
persoane şi animale. Subclasa substantivelor umane conţin şi trăsătura [+
Uman], prin care se diferenţiază de clasa substantivelor nonumane, care se
caracterizează suplimentar prin trăsătura [– Uman].
Substantivele inanimate se caracterizează prin
prezenţa în structura lor semantică a semului [+ Inanimat]. Elementele acestei
clase denumesc obiecte şi lucruri. Specificul gramatical al acestei clase se
manifestă în planul capacităţii combinatorii a elementelor ei. Astfel,
substantivele din această clasă nu se pot construi, în mod normal, cu verbe ca:
a cânta, a mânca, a dormi sau cu
adjective ca: arogant, mărinimos,
deştept.
Termenii animat / inanimat sunt utilizaţi şi în
gramatica generativă în operaţia de subcategorizare noncontextuală a
substantivelor. La detalierea semantică a substantivelor care denumesc obiecte
poate fi desprinsă trăsătura [+ Inanimat] sau [– Animat] într-o descriere
binară.
Substantiv
epicen
Nume de animale şi de păsări sălbatice, care au o
singură formă pentru ambele genuri. Acestea denumesc, printr-o singură formă,
fiinţele de ambele sexe. După genul lor gramatical ele pot fi: ● masculine: cocostârc, cuc, elefant, hipopotam, leopard,
piţigoi, rinocer, şoarece, ţânţar, viezure, ● feminine: albină, balenă, bufniţă, cămilă, furnică,
lebădă, panteră, privighetoare, pupăză, veveriţă.
Substantiv invariabil
Substantiv care are o formă unică pentru ambele
numere: un pui – doi pui, un licurici –
doi licurici. Ele se deosebesc de substantivele nenumărabile prin faptul că
din punct de vedere semantic ele nu se opun exprimării opoziţiei singular –
plural, însă aceasta nu este evidentă fiindcă ambele numere sunt exprimate prin
aceeaşi formă. Dintre cele mai frecvente substantive invariabile pot fi
menţionate următoarele: ● substantive masculine: ardei, broscoi, cotei, crai, gutui, holtei, lămâi, pui, tei, trifoi,
usturoi, arici, cârpaci, genunchi, licurici, muşchi, ochi, puşti, rinichi,
unchi etc.; ● substantive feminine: carapace,
cicatrice, elice, iesle, luntre, tranşee etc.; ● substantive neutre: apendice, nume, pântece, prenume, pronume, spate etc.
Din această categorie mai
fac parte: ● substantivele masculine formate cu ajutorul sufixului -oi: broscoi, cioroi, lupoi,
vulpoi etc.; ● substantivele feminine nume de persoană formate prin
derivare de la verbe cu ajutorul sufixului -toare:
dansatoare, învăţătoare, vizitatoare, vânzătoare etc.
Substantiv mobil
Substantiv format cu ajutorul sufixului moţional
care serveşte la exprimarea opoziţiei de sex: substantive feminine formate de
la cele masculine: elev – elevă, armean –
armeancă, lup – lupoaică, bucătar – bucătăreasă, baci – băciţă; substantive
masculine formate de la cele feminine: gâscă
– gâscan, vulpe – vulpoi.
Substantive defective de număr
Clase de substantive distinse din punctul de vedere
al posibilităţii de a avea categoria numărului. Spre deosebire de substantivele
invariabile, care admit opoziţia de număr, deşi păstrează aceeaşi formă pentru
cele două numere, substantivele defective de număr, nu pot exprima opoziţia
dată din cauza sensului lor lexical: cele mai multe dintre ele numesc obiecte
care nu pot fi numărate. Denumind obiecte nenumărabile, substantivele date au o
singură formă de număr (de singular sau de plural) fiind, respectiv, singularia
tantum (cuminţenie, libertate, fotbal,
dăscălime, făină, aur) sau
pluralia tantum (aplauze, câlţi, icre,
iţari, ochelari, represalii). |
 |
Autentificare |
|
 |
 |
Căutare |
|
 |
 |
Calendar |
« Aprilie 2018 » | Ln | Mr | Mrc | Joi | Vn | Sa | Dm | | | | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|
 |
 |
Arhiva materialelor |
|
 |
 |
Statistici |

Total online: 9 Vizitatori: 9 Utilizatori: 0 |
 |
 |
Prietenii site-ului |
|
 |
|