Limba română - indicatii analiza punctuatiei
Limba română
Marţi, 2016-12-06, 8:54 PM
Meniu site

Căutare

Autentificare

Calendar
«  Decembrie 2016  »
LnMrMrcJoiVnSaDm
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Arhiva materialelor

Statistici

Total online: 29
Vizitatori: 28
Utilizatori: 1
prichindel

Prietenii site-ului
  • Blog-ul oficial
  • Comunitatea uCoz România
  • FAQ
  • Manual

  • Înapoi                           Cuprins                         Înainte

     

    Indicaţii metodice privind analiza punctuaţiei

    Punctuaţia este un sistem de semne convenţionale care au rolul de a segmenta unităţile sintactice în elementele lor componente, uneori de a exprima anumite nuanţe de sens prin care se caracterizează unităţile date şi de a marca pauzele şi intonaţia din limba vorbită. Punctuaţia cuprinde şi regulile de folosire corectă a semnelor de punctuaţie. Termenul punctuaţie este folosit şi pentru a denumi compartimentul lingvisticii care se ocupă cu descrierea normelor de punctuaţie ale unei limbi.

    Analiza semnelor de punctuaţie este operaţia menită să-i ajute pe elevi să înţeleagă şi să aplice în practică regulile de utilizare a semnelor date. Obiectivul acestei analize îl constituie formarea deprinderilor de utilizare corectă a normelor de punctuaţie în propoziţie şi în frază, ea fiind orientată spre evitarea cazurilor de folosire incorectă a semnelor de punctuaţie.

    Pentru o folosire corectă a semnelor de punctuaţie este necesar să fim familiarizaţi cu următoarele tipuri de noţiuni teoretice:

    a) cunoştinţe privind modalitatea de segmentare a unităţilor sintactice. Aceasta înseamnă că analiza punctuaţiei trebuie să fie anticipată de analiza sintactică;

    b) cunoştinţe privind sistemul de semne de punctuaţie şi regulile de folosire a semnelor de punctuaţie;

    c) cunoştinţe şi deprinderi privind modul de rostire a enunţurilor.

    Pentru o mai bună înţelegere a condiţiilor de utilizare a semnelor de punctuaţie este necesar, de asemenea, să putem stabili principalele caracteristici morfologice, sintactice şi intonaţionale ale unităţilor analizate.

    Astfel, numai cunoaşterea regulilor de punctuaţie nu este suficientă pentru a realiza analiza semnelor de punctuaţie, pentru aceasta mai sunt necesare şi cunoştinţe privind structura enunţului. Din acest punct de vedere, este important să posedăm cunoştinţele şi deprinderile necesare care ne-ar permite:

    1) să putem segmenta textul în unităţile sale componente;

    2) să stabilim relaţiile dintre aceste unităţi şi să identificăm mijloacele care servesc la exprimarea raporturilor dintre ele;

    3) să caracterizăm unităţile date încadrându-le într-o anumită clasă şi să precizăm trăsăturile lor caracteristice.

    Ca procedeu metodic, analiza semnelor de punctuaţie presupune căutarea răspunsurilor la următoarele întrebări:

    de ce un anumit segment de text trebuie să fie delimitat cu ajutorul unui semn de punctuaţie?

    de ce este necesar anume acel semn de punctuaţie şi nu altul?

    ce regulă de punctuaţie se aplică în cazul dat?

     

    Înapoi                           Cuprins                         Înainte