Limba română - Clasificarea verbelor 2
Limba română Vineri, 2014-08-29, 4:01 PM
Bine aţi venit Vizitator | RSS

Înapoi                                    Cuprins                                   Înainte

 

Clase lexico-gramaticale

1. Clasificarea verbelor după capacitatea lor de a îndeplini funcţia de predicat.

După sensul lor şi după rolul lor în propoziţie, se disting două subclase de verbe:

1) Verbe predicative. Aceste verbe au un sens lexical deplin şi pot constitui singure predicatul unei propoziţii. Clasa dată include majoritatea absolută a verbelor: a lucra, a scrie, a spune, a explica.

2) Verbe nepredicative. Aceste verbe nu au sens lexical de sine stătător. Ele sunt nişte instrumente cu rol morfologic sau sintactic. După rolul îndeplinit, ele sunt de trei feluri:

a) Verbe auxiliare (servesc la alcătuirea formelor verbale compuse; există trei verbe auxiliare: a fi, a avea, a vrea);

b) Verbe copulative (intră în componenţa predicatului nominal legând numele predicativ de subiectul propoziţiei; verbele copulative sunt: a fi, a deveni, a însemna, a se face, a ajunge, a rămâne);

c) Verbe semiaxiliare (intră în componenţa unui predicat verbal compus). După conţinutul lor, ele sunt de două feluri: semiaxiliare de modalitate şi de aspectualitate.

Semiauxiliarele de modalitate prezintă acţiunea de bază ca fiind posibilă, necesară, dorită, iminentă. În această categorie intră următoarele verbe: a putea, a trebui, a avea, a vrea, a-i veni, a fi etc.: Putem veni mâine. Trebuie să ne grăbim. Avem de făcut multe lucruri. Era să cad.

Semiauxiliarele aspectuale exprimă începutul, continuarea sau sfârşitul acţiunii denumite de verbul de bază: a începe, a se apuca, a prinde, a (se) porni, a se pune, a continua, a înceta, a sfârşi, a termina etc.: A început să plângă. S-a apucat de învăţat. Continuă să doarmă. A terminat de controlat lucrările.

2. Clasificarea verbelor după orientarea acţiunii pe axa subiect – obiect.

În funcţie de acest criteriu se disting următoarele trei clase verbe:

1. Verbe tranzitive. Acestea pot fi:

a) verbe tranzitive-directe (exprimă acţiuni care pornesc de la un subiect şi se extind asupra unui obiect; în propoziţie pot primi un complement direct: a coase (o haină), a duce (un sac), a cosi (iarbă), a strânge (ciuperci), a scrie (un roman);

b) verbe tranzitive-reflexive (denumesc acţiuni care se răsfrâng asupra subiectului însuşi. Ele conţin în structura lor formele neaccentuate ale pronumelor reflexive. În propoziţie valoarea reflexivă poate fi reliefată cu ajutorul formelor accentuate ale pronumelor reflexive: a se îmbrăca (pe sine), a se pieptăna (pe sine), a se cunoaşte (pe sine), a se lăuda (pe sine);

c) verbe tranzitive-reciproce (denumesc acţiuni care se desfăşoară între două sau mai multe subiecte, care acționează unul asupra celuilalt. Şi verbele tranzitive-reflexive sunt verbe pronominale: ele se conjugă cu ajutorul formelor neaccentuate ale pronumelor reflexive, dar, spre deosebire de verbele tranzitive-reflexive se folosesc numai la plural. Valoarea de reciprocitate poate fi întărită cu ajutorul locuţiunii pronominale unul pe altul sau cu ajutorul adverbului reciproc: a se ajuta (unul pe altul), a se respecta (unul pe altul),  a se învinui (unul pe altul),  a se căuta (unul pe altul);

2. Verbe intranzitive. Sunt verbele care denumesc acţiuni ale unui subiect ce nu se extind asupra unui obiect oarecare: a alerga, a merge, a trăi, a se duce, a se apropia, a se îmbolnăvi.

3. Verbe impersonale. Aceste verbe semnifică acţiuni care nu pot fi atribuite unui subiect. În propoziţie ele nu pot avea subiect şi se folosesc numai la pers. 3 sg.: a ploua, a tuna, a fulgera, a se desprimăvăra, a se lumina, a se întuneca.



Înapoi                                    Cuprins                                   Înainte

 

Meniu site

Calendar
«  August 2014  »
LnMrMrcJoiVnSaDm
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Prietenii site-ului
  • Creaţi un website gratuit
  • Desktop Online
  • Jocuri Online Gratuite
  • Tutoriale Video
  • Toate Tag-urile HTML
  • Kit-uri de Navigator

  • Căutare

    Statistici

    Copyright MyCorp © 2014Găzduire site uCoz