Limba română - Caracterizarea 2
Limba română
Duminică, 2016-12-11, 9:05 AM
Meniu site

Căutare

Autentificare

Calendar
«  Decembrie 2016  »
LnMrMrcJoiVnSaDm
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Arhiva materialelor

Statistici

Total online: 20
Vizitatori: 20
Utilizatori: 0

Prietenii site-ului
  • Blog-ul oficial
  • Comunitatea uCoz România
  • FAQ
  • Manual


  • Cuprins


     

    Categoria gramaticală

    Funcţia, conţinutul exprimat

    Genul

    a) cu rol clasificator (la substantiv): reprezintă, mai mult, o caracteristică formală în baza căreia substantivele sunt clasificate în 3 clase flexionare

    b) cu rol structural (la celelalte părţi de vorbire): realizează acordul acestor părţi de vorbire cu substantivul determinat

    Numărul

    a) cu rol semantic (la substantiv şi la pronume): marchează opoziţia unicitate – pluralitate

    b) cu rol structural sau relaţional (la adjectiv, numeral şi verb): realizează acordul acestor părţi de vorbire cu termenul determinat

    Cazul

    a) cu rol semantic (la substantiv şi la pronume): exprimă raportul sintactic stabilit între substantiv / pronume şi celelalte cuvinte din propoziţie

    b) cu rol structural (la celelalte părţi de vorbire): raportul subiect – obiect, determinat – determinant

    Determinarea minimală

    diferite grade de individualizare a obiectului

    Gradele de comparaţie

    diferenţa dintre gradul în care apare o însuşire la diferite obiecte sau la acelaşi obiect în situaţii diferite

    Persoana

    a) cu rol semantic (la substantiv, pronume): – raportarea la rolurile participanţilor la actul de comunicare / raportul care se stabileşte între participanţii la actul de comunicare

    b) cu rol structural (la verb): realizează acordul verbului cu substantivul / pronumele cu rol de subiect

    Diateza

    ─ prezentarea din diferite perspective a raportului subiect – acţiune – obiect

    Modul

    ─ modalitatea de prezentare a acţiunii de către vorbitor

    Timpul

    ─ raportul dintre momentul desfăşurării acţiunii şi momentul vorbirii